Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 16 martie 2011

Explicaţii de Gîgă sau pretextul de a mai aduce nişte oiţe la turmă

N-am scris nimic despre nenorocirile din Japonia. Au facut-o alţii foarte bine. Nu mai suport însă  prostia cucernică, cea care crede că a mai găsit un motiv pentru a "întoarce cu faţa către Dumnezeu" populaţia speriată de forţa naturii. Asemenea trăsnăi propagandistice îndepărtează, cred, pînă şi credincioşii cei mai habotnici, dacă au un pic de raţiune. Te-ai fi aşteptat ca un ditamai mitropolitul să fie mai subtil într-o predică dedicată unei catastrofe. Ei, aş! Care va să zică, degeaba diguri de protecţie şi instalaţii sofisticate de alarmă în caz de tsunami, doar "înălţarea unor ziduri educaţionale şi legislative care să ne apere de furia ucigătoare de suflet şi trup a păcatelor contra firii, a avorturilor, a pornografiei" ne va salva. Altfel spus, tre' să fii creştin practicant ca să scapi. Oare? Mai multe biserici decît şcoli şi spitale în Românica au adus linişte şi pace? Hai că mă enervez şi încep să-mi aduc aminte de toate ticăloşiile pe care le-au făcut şi le fac aceşti cam preasfinţiţi şi cam preafericiţi pentru vremurile aspre ce le trăim.


Mitropolitul Teofan: Cutremurul din Japonia este un avertisment al lui Dumnezeu
14 Martie 2011
I-auzi una: "Omul este responsabil, prin faptele sale, de tot ceea ce se întâmplă în natură"

Cutremurul din Japonia şi alte dezastre ale stihiilor naturii sunt şi un avertisment adresat omenirii pentru a se întoarce cu faţa către Dumnezeu, spune ÎPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei.

Dezastrul recent din Japonia l-a determinat pe Mitropolitul Teofan să realizeze o analiză a societăţii omeneşti, în încercarea de a găsi o explicaţie şi poate chiar un responsabil pentru această situaţie tragică.

"Milioanele de victime ale cutremurelor cu revărsări de ape din Asia, ale uraganelor din America, ale îmbolnăvirilor de SIDA din Africa, ale inundaţiilor de la noi şi din toată Europa din anii trecuţi şi acum ale necruţătorului cutremur din Japonia ne obligă la o reflecţie asupra cauzelor dezastrului. Ce s-a întâmplat, oare, în adâncul pământului, pe pământ, în ape şi în văzduh? Cine este responsabil de toate acestea?", se întreabă Mitropolitul Teofan într-o predică adresată credincioşilor.

ÎPS Teofan susţine că omul este responsabil pentru tot ceea ce se întâmplă în natură.

Omul, aşezat de Dumnezeu ca „preot" şi slujitor al creaţiei, este responsabil, prin faptele sale, de tot ceea ce se întâmplă în natură. Natura este prietenul omului, nu duşmanul său. Urmărind însă numai propriile sale interese, omul deranjează lumea înconjurătoare în echilibrele sale aşezate în ea de Creator. Consecinţa acestei atitudini lipsite de comunicare paşnică şi respectuoasă cu natura este transformarea ei, din prieten şi aliat, în duşman. „La noi în Balcani - spunea Sfântul Nicolae Velimirovici - se păstrează încă ceva din respectul vechi faţă de natură. Trăieşte încă obiceiul ca săteanul să-şi facă cruce zicând: Doamne, iartă, când vrea să taie copacul, să cosească iarba sau să junghie animalul. Popoarele care au declarat război naturii (...) au atras asupra lor nenumărate rele. Cel care rupe legăturile prieteneşti cu natura le rupe în acelaşi timp şi cu Dumnezeu". “Exploatarea naturii de către societatea tehnologică modernă este, în general, recunoscută ca responsabilă pentru unele dezastre naturale", spune mitropolitul.

Mitropolitul Teofan crede că soluţia nu este ridicarea unor construcţii mai stabile în viitor, ci "înălţarea unor ziduri educaţionale şi legislative care să ne apere de furia ucigătoare de suflet şi trup a păcatelor contra firii, a avorturilor, a pornografiei".

"Dezastrele care au zdruncinat atât de puternic viaţa umanităţii nu sunt, oare, o reflectare, o răsfrângere în natură a răului devastator din noi? Ca reacţie la tot ce s-a întâmplat în urma inundaţiilor, s-a hotărât construirea de ziduri şi baraje mai înalte şi mai puternice pentru a opri, pe viitor, furia apelor. Este o acţiune binevenită, absolut necesară. Este, însă, şi suficientă? Nu aplicăm, oare, aceeaşi logică pe care au avut-o oamenii după potopul lui Noe? Ei au hotărât să construiască turnul Babel. În zilele noastre, ca şi atunci, nu se vorbeşte despre necesitatea ridicării unor ziduri interioare care să potolească furia urii, a dezbinării, a tendinţelor de dezintegrare a familiei şi, implicit, a neamului", explică ÎPS Teofan.

(preluare din ziarul România liberă)

"Da' de unde, Vasilică? Da' de unde?"

Avea Toma Caragiu un rol memorabil într-un film de altfel mediocru. Într-una din scene, actorul Caratase (Caragiu) era pus la punct de sluga Vasile (interpretată genial de Marin Moraru), care-l ameninţa că-l spune "la doamna" pentru că fumează pe ascuns. Iritat de tupeul slugii ce nici măcar nu învăţase să se adreseze stăpînului cu monsieur, ci insista să-i zică monseur ("monseur scriem, monseur zicem, ce umbli cu cioara vopsită?"), Caratase îl repede nervos pe pîrîcios: "Ieşi afară! Adună-ţi boarfele! Te-am concediat, monseur Vasile!" Iar pe Vasile îl doare-n cuşmă de ameninţări. Dacă nu vedeţi nici un schepsis, asta e!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu